donderdag 28 mei 2009

Laatse dag Canada-stage

Helaas zit het er morgen weer op. Na vijf weken hier, eerst met Marga en daarna met Louis en Marcel, vrijdag weer naar huis. Vijf weken gaan snel, maar toch ben ik ook weer blij om naar huis te kunnen. Drie weken zonder Marga is dan wel lang.
Louis, Marcel en ik hebben wel drie onvergeteljike weken gehad. We zullen er nog lang van na genieten.

woensdag 27 mei 2009

Ucluelet

Deze dag hadden we gepland als een tourdag over het eiland. Van Nanaimo dwars over het eiland naar de Pacific Ocean. Dan ervaar je pas hoe ruig Vancouver Island kan zijn. Ons doel was Ucluelet, een tocht van ongeveer 200 km. Maar over de heenweg hebben we (met tussenstoppen) er toch ruim drie uur over gedaan. Een prachtige tocht, die we niet hadden willen missen. We reden tussen de bergen, meren en de natuur (rainforest in Cathedral Grove).


In Ucluelet aangekomen, direct doorgereden naar het einde van het schiereiland op zoek naar de oceaan. Die vonden we en daar hebben we een tocht gemaakt met fantastische vergezichten en langs een heel rotsig (zee)gebied. In het verleden zijn daar veel schepen vergaan. Als je ziet hoe de zee en de rotsen daar zijn, kijg je snel een beeld, hoe gevaarlijk het bij ruig weer er kan zijn.

In middag ook weer die 200 kilometeres terug naar Nanaimo. Dat ging wat sneller, ook vanwege de gespekken over zware "onderwerpen". Ja wat wil je na bijna drie weken met elkaar optrekken. Zwaar of niet, het blijft gezellig en serieus. Dus ook nu weer hebben we de avond afgesloten met koffie en afspraken wat er nog moet gebeuren. Morgen keren we weer terug naar Vancouver voor onze laatste afspraken op woensdag en donderdag.

zondag 24 mei 2009

British Museum BC





Vandaag in de middag naar het British Museum in Victoria geweest. De hoofd tentoonstlling ging over de culturele schatten van de wereld (treasures of the world). Het was een rondgang langs alle wereldculturen. Natuurlijk best mooi om te zien.
Toch is een pronkstuk van het museum ook de tentoonstelling over de native bewoners van Canada. Dit is de meest uitgebreide tentoonstelling, die we tot dusver hebben gezien over de cultuur van de indianen. Best de moeite waard dus!

vrijdag 22 mei 2009

Victoria again




Deze week best druk gehad met allerlei afspraken. We raken een beetje overvol en verzadigd. Dus dan maar een paar dagen er tussen uit naar Vancouver Eiland. Hier blijven we to volgende week woensdag. Morgen gaan we in ieder geval (weer, ik althans) whale watchen.
De boottocht naar hier was weer mooi.


zondag 17 mei 2009

Whistler (zondag)


Het hotel was heel luxe en toch voor relatief weinig geld. Dus we hebben er goed geslapen. En dan dus op naar Mount Whistler. Toch een raar idee, dat half mei er nog zoveel sneeuw ligt daarboven. Maar het was geweldig om te zien. Heel wat skihellingen. Het geeft een goed beeld hoe het eraan toe gaat. Na afloop van deze dag hadden we alle drie rode koppen van verbranding door de zon.

zaterdag 16 mei 2009

Whistler


Vandaag naar het olympische dorp, waar de ski-activiteiten plaatsvindenvoor de winterspelen.

We zitten nu in een mariott-hotel voor een nacht. Morgen op naar mount Whistler. Dat wordt een mooie tocht.

woensdag 13 mei 2009

Helicoptervlucht


Vandaag een vlucht van ruim 120 kilometer over Vancouver en de omgeving met de helicopter van de RCMP gevlogen. Geweldig. Het weer was net goed genoeg. In de bergen vlogen we tegen de wolkenbasis aan om door de bergen heen te komen. 's middags weer even naar Granville Island en naar het Vancouver Museum geweest.

dinsdag 12 mei 2009

RCMP

Vandaag een bezoek gebracht aan de Royal Canadian Mountain Police. Dat is eigenlijk de landelijke politie van Canada. De grote steden kunne kiezen voor een gemeentelijke politie, maar platteland en veel steden laten de politiezorg toch uitvoeren doro de RCMP. Dus machtig zijn ze wel. En ook binnen de gemeenten, die een eigen politie hebben mogen ze gewoon blijven optreden. Morgen staat een helicoptervlucht op het programma. Kijk verder naar ons programma op canadian-mcdm-elf.blogspot.com.
Groetjes

maandag 11 mei 2009

Olympische locaties


Het was wat regelachtig weer vandaag. We zouden met de helicopter van de politie een vlucht maken, maar die is uitgesteld naar woensdag.

Wat dan? Dan maar alvast wat olympische locaties gaan bezoeken: Olympic Oval Richmond, Pacfic Colosseum, Canada Hockey Place en BC Place Stadium.

Vanavond een spannende wedstijd gezoen tussen de Canucks en de Chicago Blackhawks. Helaas weer verloren door de Vancouver Canucks. Dat is depri!!

vrijdag 8 mei 2009

Laatste dag voor Marga in Vancouver

Skyline van Vancouver

Nog wat kadootjes scoren voor de kinderen en 's middags even een ritje naar Stanley Park. Dat was zo'n beetje de laatste dag van ons samen hier in Vancouver. Morgen natuurlijk alle tijd nodig voor de koffers inpakken en naar het vliegveld gaan en dan zit die dag er ook weer op. Marga vertrekt hiert op zaterdag en komt dan zondag middag aan, dus dat wordt wel een beetje jetlag.

Om half vijf komen de jongens uit Nederland hier aan. Als het lukt gaan we daar nog even een kop koffie meedrinken.

Twee weken met Marga onze avonturen bij gehouden. Nu ga ik alleen verder. Ik zal de komende weken dit blog voor jullie blijven bijhouden, dan kunnen jullie allemaal nog een beetje meegenieten.

Totempalen / Stanleypark

donderdag 7 mei 2009

Donderdag Vancouver

Vanmorgen begonnen met alweer een naar bericht. Mijn broer Kees is opgenomen geweest en moet as woensdag een hartcatheterisatie ondergaan. Dit is al het tweede nare bericht in nog geen twee weken. Maar goed we zitten in Canada en kunnen van hier uit weinig doen dan alleen meeleven. Vanmorgen even met hem gesproken en het gaat redelijk met een berg medicijnen.

We hebben vandaag het museum voor Antropologie bezocht. Een schitterend museum.
We zijn met de bus gegaan, dat werkt prima hier in Vancouver. Je kunt zelfs je fiets voorop de bus vastzetten. Voor invalide en scootmobiels hebben ze een automatische plank die uitschuift. Daarna hebben we geluncht(sushi), hier is dat goed te betalen, voor een groot bord €12,-. Daarna door naar Grandville island, iets wat je gezien moet hebben. Het is een oud fabrieksterrein, waar nu allerlei artiesten een gallery hebben en er is een foodmarket. Leuk om te zien.

woensdag 6 mei 2009

Van Jasper naar Vancouver terug

Het is nu woensdag en we zijn nu weer terug in Vancouver. Maandag hebben we in Jasper overnacht. Het is daar overal nog redelijk uitgestorven. Zomers kun je over de hoofden lopen, nu was het er erg rustig. Op dinsdag vanuit Jasper zijn we langs Mount Robson (de hoogste berg van de Rockies) gereden, maar die zat in de wolken. Onderweg wel een beer (op afstand) gezien.
En vervolgens langs Valemount naar Kamloops. Het laatste stuk naar Kamloops rijd je kilometers lang langs verbrande hellingen. Vandaag verder vanuit Kamloops naar Vancouver. Vergeleken met vorige week is het inmiddels overal prachtig groen geworden, maar vandaag hebben we toch ook weer in de sneeuw gereden.
Nu zitten we in een hotelletje vlak bij het centrum. We hebben zojuist lekker gegeten bij de haven. Morgen gaan we wat musea bezoeken.

maandag 4 mei 2009

Columbian Icefields Rocky Mountains





We hebben de afgelopen dagen heel wat gereisd en gezien. Van zaterdag op zondag bij familie in Calgary geweest. Bij Ank en Piet was het heel gezellig en 's avonds met Piet en Wilma erbij hebben we veel plezier gehad en over alles kunnen praten.
Op zondag zijn we verder getrokken langs Banff, Lake Louise en de highway door de Rockies. We hebben wat geiten en deers gezien, nog geen beer. We zijn voor de nacht blijven steken in Crossings, midden tussen de bergen. Op maandag zijn we door getrokken naar de Columbian Icefields. We treffen hartstikke goed weer , maar het zit overal nog dicht met de sneeuw. En op de gletser kan het in een keer zo betrekken dat je staat te vernikkelen van de kou. Nu zitten we in Jasper en gaan morgen langs Mount Robson (de hoogste berg hier) weer op de terugreis.

vrijdag 1 mei 2009

Victoria en onderweg naar de Rockies


Gisteren terug gereden van Tofino naar Victoria. Nadat we ingecheckt hadden in een hotel, Victoria bekeken. Een mooie stad. We hebben 's avonds heerlijk gegeten aan de Inner harbor. We hebben hier meegekregen dat er bij jullie een aanslag is geweest op Koninginnedag. Wat een toestand. Er stond een artikel in de krant erover. Wij zitten hier inmiddels tussen de maatregelen tegen de mexicaanse griep. Er zijn al scholen gesloten. Als je hoort wie er allemaal uit Mexico terugkomt (hele scholen), dan zit de schrik er bij de mensen goed in. Er zijn in Canada nu 34 gevallen vastgesteld.



China town


Gisteren in Victoria ook de chinatown bekeken. Vandaag met de ferry terug naar het vasteland en op weg naar de Rockies. We zitten nu in een klein motelletje. En dan morgen de Rockies in, eerst door naar Calgary naar familie en vandaar weer rustig terug langs al het moois.

ons motel in Sicamous